طرح صنعتی و قوانین اتحادیه پاریس

مهر ۱۳, ۱۳۹۸by admin0

هر گونه تغییری که با استفاده از ترکیب خطوط و اشکال سه بعدی با هم که در شکل یک فرآورده صنعتی به وجدو می آید و یا محصولی از صنایع دستی را تغییر می دهد را طرح صنعتی می گوییم .
از زمانی که اظهارنامه ثبت طرح صنعتی تسلیم اداره مالکیت صنعتی می شود به مدت ۵ سال اعتبار دارد و بعد از آن باید اقدام به تمدید اعتبار ثبت طرح صنعتی پرداخت .
اما ثبت طرح صنعتی مستلزم رعایت قوانینی می باشد که توسط اتحادیه ای متشکل از چندین کشور وضع گردیده و تحت عنوان اتحادیه پاریس می باشد .
ایران نیز در اتحادیه پاریس برای حمایت از مالکیت صنعتی عضو می باشد .
در ادامه به شرح این قوانین می پردازیم .

مقررات قراداد اتحادیه پاریس

قانون اتحادیه پاریس که ایران نیز شامل آن می باشد برای اتباعی که خارج از ایران دارای مؤسساتی می باشند در خصوص حمایت از مالکیت صنعتی مزایایی قائل شده است که به شرح زیر می باشد :
کشورهای عضو اتحادیه در سایر کشورهای عضو اتحادیه از همان مزیت هایی که خود کشورها دارند برخوردار می باشند اما به شرطی که قوانین آن ها را رعایت کنند .
عضو اتحادیه در خصوص ثبت علامت و طرح صنعتی خود می تواند در کشورهای دیگر عضو اتحادیه نیز از حمایت برخوردار باشد مگر این که علامت مذکور لطمه ای به حقوق اشخاص مکتسبه وارد سازد .
عضو اتحادیه برای علامتی که در کشور خود به ثبت رسانیده بعد از ۶ ماه از تاریخ به ثبت رسیدن علامت در کشور خود در تقاضای ثبت علامت در کشورهای دیگر حق تقدم دارد .
طرح های صنعتی و علامت تجاری معروف در تمامی کشورهای عضو اتحادیه به رسمیت شناخته می شود .
اعضای اتحادیه از ثبت علاماتی که همانندمراحل  علائم ، درفش ها و نشان های رسمی اعضای اتحادیه می باشند و دفتر بین المللی اتحادیه این علائم را دریافت کرده باشند خودداری می کنند .
انتقال علامت ، استفاده دسته جمعی از علامت و تسهیلات آن نیز وجود دارد .
علامات در نمایشگاه ها تحت حمایت می باشند .
نشانی که روی آن باید علامت کارخانه و وزارتخانه قرار گیرد تأثیری در ثبت علامت ندارد .
در مورد ضبط و تقلید علامت ذکر شده قوانینی در نظر گرفته شده است .
اعضای اتحادیه یکدیگر را در برابر رقابت نا مشروع حمایت می کنند .

برای کسب اطلاعات بیش تر با مشاورین ثبتینه تماس حاصل کنید .

Leave a Reply