راهنمای ثبت شرکت سهامی خاص

تیر ۲, ۱۴۰۰by admin0

شرکت های سهامی خاص نیز مانند شرکت های مسئولیت محدود از رایج ترین نوع شرکت های می باشند .
شرکت سهامی خاص شرکتی بازرگانی است که در آن مسئولیت هر یک از اعضاء و سهامداران متناسب با مبلغ اسمی شان مشخص می شود .

در این مقاله قصد داریم شما را به طور کامل با مفهوم ، مراحل و مدارک ثبت شرکت سهامی خاص ،طریقه پرداخت مالیات ، مزایا و معایب و همچنین وجود افتراق این نوع از شرکت ها با شرکت های سهامی عام و مسئولیت محدود بیشتر آگاه کنیم .

در ثبت شرکت سهامی خاص میتوانید موضوعی به غیر از امور بازرگانی داشته باشید و در این مورد نیز مانند شرکت های مسئولیت محدود نیستند .
شرکت های سهامی با استناد به ماده یک قانون تجارت آن نوع از شرکت است که در آن سرمایه به سهام تقسیم و تعهد صاحبان سهم به مبلغ اسمی آنان می باشد .

ثبت شرکت سهامی خاص

تأسیس شرکت های سهامی می تواند بنا بر دلایل و اهداف متنوعی صورت بگیرد .
باید این نکته را خاطر نشان کرد که امور تجارتی و بازرگانی فعالیت و هدف اصلی از ثبت این نوع از شرکت ها می باشد .
البته تمامی شرکت های سهامی خاص به منظور فعالیت بازرگانی شکل نمی گیرند که این مسئله با توجه به موضوع فعالیتی شان متفاوت است .

سهولت نقل و انتقال در شرکت های سهامی سبب شده تا این نوع از شرکت ها بتوانند به راحتی در عرصه بورس و اوراق بهادار حضور داشته باشند و بخش اعظمی از فعالیت ها را به خود اختصاص دهند .

مزایای ثبت شرکت سهامی خاص

  • تجمیع سرمایه های کوچک سبب می شود تا راحت تر بتوانید به امور بازرگانی و تجاری خود بپردازید .
  • با ثبت شرکت سهامی خاص در مقایسه با مسئولیت محدود از اعتبار و ارزش بیشتری برای حضور و شرکت در مناقصات و مزایدات برخوردار خواهید بود .
  • تقسیم سرمایه به سهم در این نوع از شرکت ها باعث شده تا پروسه نقل و انتقال سهام به سهولت انجام بگیرد . ( چه سهام بانام و یا بی نام باشد )
  • همچنین محدوده فعالیتی گسترده تری به نسبت شرکت ها با مسئولیت محدود دارد و به عبارتی می توان گفت حیطه فعالیت نا محدودی دارند .

معایب ثبت شرکت سهامی خاص

یکی از موضوعاتی که در معایب ثبت شرکت های سهامی خاص بسیار مطرح است و افراد زیادی را به جای ثبت این نوع شرکت به سمت شرکت های دیگر می کشاند ، قوانین و ضوابط بسیار زیادی است که برای این نوع از شرکت در نظر گرفته شده است که از پیچیدگی و مباحث خاصی برخوردار است .

از جمله این نوع از دشواری ها می توان به دفاتر مالی ، نحوه تقسیم سود و زیان ، نحوه تشکیل مجامع در این نوع از شرکت ها اشاره کرد که نمی توان آن را نادیده گرفت .

تفاوت شرکت های سهامی خاص و عام

شرکت های سهامی به دو نوع مختلف تبدیل می شوند یعنی شرکت های سهامی خاص و سهامی عام که شباهت ها و تفاوت های بسیاری با هم دارند ولی هر کدام ویژگی های مختص به خود را دارند .

شرکت های سهامی عام از نظر محدوده فعالیتی گسترده تر می باشند و همچنین از نظر سرمایه اولیه نیز قابل توجهی می باشند .
یکی از تفاوت های بارز و اساسی وجوه افتراق سهامی خاص و عام در پذیره نویسی یا در واقع همان پذیرش عمومی سرمایه از راه پذیره نویسی است که این مسئله در سهامی عام صورت می گیرد و در شرکت های سهامی خاص امکان پذیره نویسی وجود ندارد .

شرکت های سهامی عام از طریق پذیره نویسی و جذب سرمایه های اندک به دارایی های بزرگی دست پیدا می کنند .
ما به شما متقاضیان بدلیل مشخصات مثبت بسیار و کم هزینه بر بودن در مقایسه با شرکت سهامی عام ، ثبت شرکت سهامی خاص را پیشنهاد می کنیم .

مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص

  • مدارک هویتی تمامی اعضاء ، سهامداران و بازرسین
  • دو نسخه اظهارنامه
  • دو نسخه اساسنامه
  • دو نسخه از صورتجلسه مجمع عمومی مؤسسین
  • دو نسخه صورتجلسه هیئت مدیره
  • افتتاح حساب بانکی برای شرکت و گواهی مبنی بر پرداخت ۳۵ درصد سرمایه تعهدی که در حساب بلوکه می شود ( توجه داشته باشید پس از گذشت یک هفته می توانید آن را برداشت کنید . )
  • اخذ و ارائه مجوز مربوطه اگر موضوع شرکت مجوزی باشد .
  • ارائه وکالت نامه وکیل اگر حق توکیل به وی داده شده است .

مراحل ثبت شرکت سهامی خاص

پس از تکمیل مدارک مربوطه باید به سامانه ثبت شرکت ها مراجعه کرده و در ابتدا با انتخاب نوع شرکت مراحل را گام به گام پیش ببرید .
با انتخاب حوزه و آدرس شرکت در گام بعدی باید اقدام با تکمیل اطلاعات مربوط به مدیرعامل و اگر کار با وکیل پیش می رود ، اطلاعات وکیل را به عنوان حق توکیل انتخاب کنید .

سپس نوبت به نام شرکت می باشد که پنج نام پیشنهادی را باید به ترتیب اولویت تان در سامانه وارد کنید و در انتخاب نام توجه داشته باشید که نام تکراری نباشد و دارای مفهوم باشد و متناسب با قوانین جمهوری اسلامی باشد .
پس از تکمیل اطلاعات تمامی اعضاء ، بازرسین و سهامداران و در آخر تنظیم سند اساسنامه باید در انتظار تأیید نام های پیشنهادی که به ترتیب اولیت می باشد ، باشید .

در انتها بعد از تایید نام تمامی مدارک مربوطه که در بالا قید شد را به اداره ثبت شرکت ها تقدیم نمایید .
اگر در مدارک نقصی وجود نداشته باشد پس از انجام پروسه و پرداخت هزینه در روزنامه  آگهی ثبت شرکت سهامی خاص خود را دریافت خواهید نمود .

ثبت شرکت سهامی خاص و مقررات مالیات در آن

مقررات مالیاتی در شرکت های سهامی خاص با مسئولیت محدود متفاوت است .
شرکت های سهامی خاص باید ۱۰ درصد از درآمد کل خود را حساب به عنوان مالیات حساب کنند و کل درآمد باقی مانده را باید با ارائه اظهارنامه مالیاتی دقیق و با رعایت قوانین طبقه بندی مالیات های مستقیم به اداره مربوطه پرداخت نمایند .

 

این مقاله از سایت ثبت ونک میباید.

Leave a Reply