ثبت شرکت نیک

آبان ۲۸, ۱۴۰۰by admin0

ثبت شرکت

شرکت های تجاری در تعریف قانون تجارت عبارتند از اجتماع دو یا چند شخص برای انجام فعالیت تجاری و هدفی واحد به قصد کسب سود و درآمد .
شرکت ها با توجه به فعالیت شان به دو دسته مدنی و تجاری تقسیم می شوند ، شرکت های مدنی به اشخاصی حقیقی گفته می شود که هدف آنان تجارت و انجام فعالیت تجاری نمی باشد .

شرکت های مدنی دارای شخصیت حقوقی نمی باشند چنانچه نیازی به ثبت این گونه شرکت ها در اداره ثبت شرکت ها نیست ، برخلاف شرکت های تجاری که باید در اداره ثبت شرکت ها ثبت شوند تا رسمیت پیدا کنند .

انواع ثبت شرکت های تجاری

شرکت مسئولیت محدود

از اجتماع حداقل دو نفر برای انجام فعالیت تجاری تشکیل می شود و شرکاء این شرکت ها به میزان آورده خود در مقابل تعهدات و قروض مسئول خواهند بود .
حداقل سرمایه برای ثبت این شرکت ها یک میلیون ریال می باشد ، در صورتی که تعداد اعضاء بیش از ۱۲ نفر باشد تشکیل هیئت نظار نیز الزامی است .

شرکت سهامی ( خاص و عام )

شرکت های سهامی به دو قسمت سهامی خاص و عام تقسیم می شوند که در این شرکت ها سرمایه به سهم تقسیم شده است و پیش از ثبت شرکت باید سرمایه تعهدی ، ۳۵ درصد به حسابی به اسم شرکت در شرف تاسیس واریز گردد .

تفاوت اصلی میان شرکت های سهامی عام و خاص آن است که سرمایه در شرکت سهامی خاص تماما توسط موسسین تامین می شود ، در صورتی که در سهامی عام بخشی از سرمایه از طریق پذیره نویسی نیز تامین می گردد .

حداقل سرمایه و تعداد سهامداران در شرکت های سهامی خاص یک میلیون ریال و سه نفر سهامدار و عضو هیئت مدیره می باشد اما در شرکت های سهامی عام پنج میلیون ریال و حداقل پنج نفر عضو می باشد .

شرکت تضامنی

از حداقل دو عضو هیئت مدیره تحت نام خاصی تشکیل می شود و تفاوت این شرکت با سایر شرکت ها در آن است که در صورتی که سرمایه شرکت برای پرداخت تعهدات و قروض شرکت کافی نباشد ، شرکاء ملزم به پرداخت تمام و کمال آن می باشند .

شرکت نسبی

شرکت نسبی نیز مشابه شرکت تضامنی است و تحت عنوان خاصی تشکیل می شود ، تنها تفاوت آن این است که شرکاء به میزان آورده خود مسئول پرداخت تعهدات و قروض شرکت هستند .

شرکت مختلط سهامی و غیر سهامی

اگر شرکت مختلط از یک یا چند شریک ضامن و مسئولیت محدود تشکیل شده باشد ، مختلط غیر سهامی است و اگر ترکیبی از یک یا چند شریک ضامن و سهامی خاص باشد ، مختلط سهامی است .
در صورتی که سرمایه شرکت برای پرداخت تعهدات و قروض شرکت کافی نباشد ، شریک ضامن مسئول پرداخت آن خواهد بود .

شرکت تعاونی

شرکت تعاونی بر خلاف شرکت های دیگر که به قصد کسب سود و انجام فعالیت تجاری ایجاد می شوند ، به جهت بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی اعضاء تشکیل می گردد .
شرکت های تعاونی بر دو نوع تولید و توزیع تشکیل می شوند که پیش از ثبت باید مجوز های لازم را از وزارت تعاون دریافت کرده باشند .

ثبت شرکت

مراحل ثبت شرکت

  • انتخاب نوع شرکت
    با توجه به توضیحات مذکور ، گستره فعالیتی ، حداقل تعداد اعضاء و سهامداران ، سرمایه شرکت از میان ۷ نوع شرکتی که در قانون تجارت مشخص شده است ، شرکت مورد نظر را انتخاب نمایید .
    پس از انتخاب نوع شرکت می توانید برای شرکت ۵ نام پیشنهادی در نظر بگیرید چرا که برخی شرکت ها مانند شرکت تضامنی تحت عنوان نام خاصی تشکیل می شوند .
  • تکمیل مدارک
    بر حسب نوع شرکت ، مدارک متناسب با آن را باید تکمیل کنید و همچنین در صورتی که موضوع شرکت مجوزی باشد باید مجوز های لازم را باید پیش از ثبت شرکت دریافت کرده باشید چراکه باید به همراه سایر مدارک ( پس از ورود اطلاعات در سامانه ) به اداره تسلیم کنید .
  • تکمیل اطلاعات در سامانه ثبت شرکت ها و ارسال به اداره
    با مراجعه به سامانه ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری تمامی اطلاعات مربوط به شرکت من جمله اقامتگاه قانونی ، نام های پیشنهادی ( حداکثر ۵ مورد ) ، تعیین سرمایه شرکت و … را وارد نمایید و در انتظار تایید نام از سوی اداره بمانید که البته باید شرایط تعیین نام شرکت های تجاری را باید رعایت کرده باشید که توضیح می دهیم .
  • دریافت آگهی و پرداخت هزینه روزنامه
    در انتها با ارسال تمامی مدارک به اداره ثبت شرکت ها از طریق پست ، پرونده مورد بررسی کارشناس اداره قرار می گیرد و در صورتی که نقصی نداشته باشد ، مورد تایید واقع می گردد .
    متقاضی با دریافت پیش نویس آگهی از سامانه و تحویل به اداره ثبت شرکت ها به صورت حضوری ( می تواند شخص متقاضی یا وکیل وی باشد ) آگهی را دریافت نمایید و پس از آن باید اقدام به پرداخت هزینه های مربوط به روزنامه رسمی و کثیر الانتشار کنید .

همچنین در ثبت شرکت نیک بخوانید

در طول حیات شرکت، ممکن است قوانین حاکم بر شرکت تغییر کند یا برای آن که شرکت بتواند خود را با تحولات اقتصادی داخل و خارج آن تطبیق دهد، چهارچوب حقوقی اولیه ای را که برای فعالیت اقتصادی – تجاری خود در نظر گرفته است تغییر دهد.
این موارد، وضعیت خاص جدیدی را در شرکت ایجاد می کنند و شرکت را دچار تغییر می سازند.
ادامه در  : ثبت تغییرات شرکت

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت

  • مدارک هویتی اعضاء هیئت مدیره و سهامداران شرکت ( شناسنامه و کارت ملی )
  • در صورتی موضوع شرکت مجوزی است ، پیش از ثبت شرکت باید مجوز از مراجع ذی صلاح اتخاذ گردد .
  • ارائه وکالتنامه در صورتی که قصد دارید از وکیل استفاده کنید .
  • ارائه اوراق شرکت نامه ، تقاضانامه و اساسنامه شرکت های مسئولیت محدود و اظهارنامه و اساسنامه برای شرکت های سهامی خاص
  • اگر عضو یا بازرسین ، اشخاص حقوقی باشند ملزم به ارائه روزنامه تاسیس و آخرین تغییرات شرکت مربوطه می باشید .

قوانین تعیین نام در ثبت شرکت

  • نام پیشنهادی باید متناسب با شئونات اسلامی باشد .
  • از حداقل سه سیلاب در نام شرکت استفاده گردد .
  • تکراری نباشد و پیش از ارائه درخواست حتما استعلام گرفته شود .
  • عناوینی مانند شاهد ، ایثارگر و … قابلیت ثبت ندارند .
  • نباید از نام ها و القاب شاعران معاصر استفاده شود .
  • اگر از اعداد استفاده می کنید ، باید به صورت حروف نوشته شوند .
  • نام انتخابی باید ریشه فارسی داشته باشد و از کلمات لاتین در آن استفاده نگردد .

هزینه ثبت شرکت

هزینه ثبت شرکت متناسب با نوع شرکت ، میزان سرمایه ، تعداد اعضاء ، موضوع شرکت و مواردی از این متغییر است .
اما به طور کلی هزینه ها به چند بخش تقسیم می گردند که عبارت است از : فیش واریزی تعیین نام ، هزینه حق الثبت شرکت ، حق الوکاله وکیل ، هزینه مرسولات پست و هزینه های مربوط به اوراق شرکت و درج در روزنامه رسمی و کثیر الانتشار .

منبع : ثبت شرکت

Leave a Reply